KUALA LUMPUR: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pendidikan
Tinggi) 2015-2025, PPPM (PT), dirangka selaras aspirasi Kementerian
Pendidikan untuk mewujudkan sistem pendidikan tinggi terbaik bagi
membolehkan negara bersaing dalam ekonomi dunia.
Bagi memastikan keberkesanan pelaksanaannya, perubahan besar turut
membabitkan peranan kementerian yang antara lain bertujuan mewujudkan
sistem pendidikan tinggi yang berupaya melahirkan graduan berciri
keusahawanan yang mencipta pekerjaan, bukan sekadar makan gaji.
Kemahiran selaras keperluan industri
Pembangunan sistem baharu ini bukan hanya tertumpu kepada laluan
akademik biasa, sebaliknya menekankan laluan Pendidikan Latihan Teknikal
dan Vokasional (TVET) bagi memperkasa kebolehpasaran graduan menerusi
peningkatan kemahiran mengikut permintaan industri.
Tumpuan turut diberikan kepada keberhasilan berbanding input, selain
penggunaan teknologi dan inovasi bagi memenuhi keperluan serta
meningkatkan pengalaman pembelajaran pelajar.
Pembangunan sistem inovasi berteraskan beberapa bidang strategik
akan menyokong penyelidikan universiti, model pembangunan dan
pengkomersialan hasil kajian.
Kawal selia antara universiti awam dan swasta juga akan
diperkukuhkan, selain peralihan daripada sistem tadbir urus berpusat
masa kini kepada model yang lebih autonomi dalam rangka kerja
perundangan yang ditetapkan.
Justeru, universiti awam dan swasta akan beroperasi secara bebas
dalam lingkungan kerja pengawal seliaan yang diwujudkan kerajaan,
seiring struktur tadbir urus yang mantap, hak membuat keputusan serta
keberkesanan dalam pengurusan pihak berkepentingan.
Jimat sumber kerajaan
Aspek lain ialah memastikan kemapanan kewangan dengan cara
mengurangkan kebergantungan pada sumber kerajaan dan pemegang taruh,
selain penyaluran sumbangan oleh pihak berkepentingan.
Sementara itu, universiti awam dan swasta akan mempelbagaikan sumber
pendapatan untuk meningkatkan kualiti program secara berterusan, lebih
berhemat dan inovatif dalam penggunaan sumber.
Kementerian juga menyasarkan peningkatan pendidikan tinggi ke tahap antara tertinggi di ASEAN menjelang tahun 2025.
Bagaimanapun, bentuk sebenar peningkatan berdasarkan bilangan tempat
dan profil program akan ditentukan secara kerjasama dengan industri
bagi memastikan penawaran sepadan dengan permintaan.
SUMBER : BHONLINE
Tuesday, 7 April 2015
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment